Skip to main content

Annette Larsen

Annette Larsen

Indhold

    Jeg hedder Annette, født i december 1965. Jeg hører til Lindebjerggruppen, som ligger i distrikt Syd. Jeg bor på Elmeparken i et røgfrit hus med en dejlig lukket have på en stille villavej.

    Jeg er som person meget rolig og for mig er det vigtigt, at børn får en god begyndelse på livet med omsorg og trygge rammer. Det at have tiden til det enkelte barns behov og give børnene oplevelsen af at være i centrum.

    Min erfaring med at arbejde med børn i alderen 0-3 år startede i 1997. Jeg har arbejdet i vuggestuer i København og Næstved, og startede som dagplejer i Næstved i marts 2005. Jeg blev uddannet som pædagogisk assistent i 2010.

    Noget af det jeg synes, der er så fantastisk ved dagplejen, er, at børnenes hverdag i høj grad kommer til at ligne den hverdag, de kender hjemmefra.

    Vi bliver som en lille familie, hvor mit hjem danner rammen for deres dag og jeg, som deres omsorgsperson, giver dem al den omsorg, nærhed, tryghed og anerkendelse, som de har brug for.  Vi har tid til alt det sjove og hyggelige, mens vi lærer at begå os i livet, men med legen som udgangspunkt.

    Hverdagen i min dagpleje

    Hverdagen starter stille og roligt, når det første barn møder ind, og inden vi vinker farvel, får vi en kort snak om natten og morgenens forløb.

    Så er det tid til at sige godmorgen til fiskene, der står i gangen. Lyset skal tændes og de skal have mad.

    En stor del af dagen vil være præget af faste rutiner og forudsigelighed, da det giver hjernen ro til at lære nye ting.

    Børnene og jeg (mest mig) planlægger selv vores hverdag, og det kan godt være, at jeg har planlagt en aktivitet ifølge mine læreplaner, men i respekt for barnets læring handler det også om ikke at forcere mine ideer og læreplaner i situationer, hvor børnene ikke kan finde mening og ro i aktiviteten lige den dag.

    Men vi kommer nu alligevel rundt om de fleste læreplanstemaer hver dag og gennem det meste af dagen, da de fleste kan laves i hverdagssituationer og i kortere sekvenser.

    Et eksempel. Klokken 9.00 begynder vi på dagens aktiviteter og de læreplansemner, jeg har valgt at arbejde med. Det kan for eksempel være emnet natur & science, hvor vi er i haven, hvor der er sandkasse, legehuse, rutsjebaner og meget mere. Eller vi går måske en tur på legepladsen eller en tur i nærområdet. Vi får samtidig brugt de andre temaer som kroppen, motorik og alle vores sanser. Samt i den alsidige udvikling, hvor vi udforsker og erfarer ting i naturen, måske en snegl eller en pind. Kommunikation og sprog: Vi taler om alt, udvikler sproget om det vi ser og hører: flyvemaskiner, en bøgehæk eller en Peugeot løve. Og den sociale udvikling får vi ved at være en del af fællesskabet i børnegruppen. Det er så også kort forklaret. Jeg vil uddybe det mere ved vores kontaktmøde.

    Hjemme synger vi, laver rytmik, lytter til musik, hopper og danser, samler puslespil, bygger med Lego, læser bøger, leger med biler og dukker med mere. Det er kun fantasien, der sætter grænser.

    En hverdag kan se sådan ud:

    Klokken 07.00-07.30 Morgenmad

    Klokken 08.30-09.00 Samling med sang og formiddagsmad

    Klokken 09.00-11.00 Aktiviteter

    Klokken 11.00-12.00 Frokost

    Klokken 12.00-15.00 Middagslur i barnevogn

    Klokken 15.00-15.30 Brød, frugt/grøntsager og vand

    Vi er i legestue en gang hver anden uge. Her er vi sammen med to kollegaer og deres dagplejebørn. Her får børnene mulighed for at vænne sig til en lidt større forsamling af andre børn.

    Vi har aktiviteter hver gang, som er tilknyttet de forskellige årstider og højtider med mere.

    Opstart

    Før opstart:
    Det kan være hårdt for både barn og forældre at skulle skilles, så derfor tager vi det en dag ad gangen og det kommer helt an på barnet. Men her er et par små fif til, hvad der vil være godt at kunne, inden I starter op, så alt ikke er nyt på en gang.

    • at være passet af andre end mor og far
    • kunne drikke af en kop eller sutteflaske
    • at kunne falde i søvn i barnevogn uden der skal køres tur
    • samt ikke at falde i søvn ved brystet.

    Opstart:
    Nogle børn kan ikke klare så meget med det samme, andre vinker bare farvel på førstedagen.

    Hvis barnet er meget følsomt, hvis barnet aldrig har været passet af andre

    eller hvis barnet har oplevet tab eller andet, kræver det sandsynligvis en længere indkøringsperiode, men 1 uge er for det meste nok.

    Det er vigtigt for barnet, at du siger ordentligt farvel og vinker. Hvis barnet oplever, at du bare forsvinder, vil det give anledning til stor usikkerhed.

    Gå, når du har besluttet dig - også selv om dit barn er ked af det. Gråden stopper ofte, når forældrene er ude af syne.

    Hvis dit barn reagerer med gråd, er det naturligvis ekstra hårdt! Her vil jeg meget gerne sende dig en sms og fortælle, hvordan det går og om barnet er faldet til ro igen.

    Jeg lægger vægt på en god og åben dialog med jer forældre, så vi sammen kan skabe en tryg hverdag for jeres barn. Så sig altid til og spørg, hvis der er ting, I ikke forstår.

    Der er jævnligt tilsyn af vores pædagoger. De kommer både aftalt og uanmeldt og i tæt samarbejde arbejder vi for jeres barns trivsel og udvikling. Vi giver jeres barn en hverdag i et nærmiljø, hvor han/hun vil føle omsorg og tryghed og samtidig blive mødt, hørt og set.

    Kost

    Måltiderne indtages i trygge, hjemlige rammer, hvor børnene får sund og varieret kost bestående blandt andet af økologisk mad på basisvarerne samt frugt og grønt.

    Netop her ved måltiderne gør jeg det så hyggeligt og rart som muligt, så vi har en god stemning omkring maden og bordet. Vi sidder og hygger, taler om maden, rører ved den og dufter til den. Noget der er rigtig meget læring i, hvis man er et lille barn.

    Når børnene bliver lidt ældre, lærer de at spise med bestik, sige tak for mad, dække bord og hjælpe hinanden. Ingen presses til at spise op, men hvis man har spist pålægget, skal man også spise rugbrødet, før man må vælge en ny mad eller blot sige tak for mad.

    Har dit barn behov for special kost, skal I selv medbringe det.

    boller  madder pølsehund

    Husdyr

    Jeg bor sammen med mine 2 små hunde: Bailey og Sofus, der er allergivenlige og fælder ikke. Sofus fra 2014 er en Bichon Havanese og Bailey fra 2018 er en blanding af en Bichon Havanese og Malteser.

    I timerne, mens jeres børn er vågne, er hundene inde på et værelse bag en lukket dør eller i deres egen lille have. Mens børnene sover, får de adgang til haven, stuen og resten af huset.

    Efteruddannelse

    • Læreplaner 2019 og forældreinddragelse
    • Pædagogiske observationer
    • Kultur og Flygtninge
    • Personlig udvikling
    • DGI Dagpleje certificering - Idræt, leg og bevægelse
    • Naturkursus på Avnø med Kari Hald
    • Kursus i Kompetencehjulet
    • Efteruddannelse i Udsatte og sårbare børn og unge
    • Konflikthåndtering i pædagogisk arbejde
    • Leg med sprog
    • Arbejdet med udsatte og sårbare børn og unge
    • Forældresamarbejde i pædagogiske dagtilbud
    • Samspil og relationer i pædagogisk arbejde
    • Sundhedsambassadør kursus
    • Pædagogisk assistentuddannelse (PAU) 2009/10
    • Personlig udvikling til arbejder og uddannelse
    • Dagplejens grundkursus
    • Førstehjælp cirka hvert andet år
    Forrige Næste

    Kontakt

    Dagplejer

    Lindebjerg gruppen

    Annette Larsen

    Telefon 2233 6213

    E-mail Amola@naestved.dk