Gå til hovedindhold
Skallegården
Syd
Syd_Skallegården

Camilla Nøhr Sjøgren

Indhold

    Jeg hedder Camilla, og er en glad og positiv person. Jeg går meget op i at give jeres barn en hverdag fyldt med bl.a. omsorg, tryghed, selvværd, motorisk udvikling og livsglæde. For mig er det vigtigt, at det enkelte barn bliver set og hørt hver dag.

    I 2004 blev jeg uddannet pædagog, og jeg har siden 2006 været ansat som dagplejer.

    Jeg elsker at være ude med børnene. Både i haven, min kolonihave (som ligger ca. 10 minutters gang fra mig), eller også bare en tur ud i nærområdet. Jeg nyder at gå på tur med børnene og en spand i hånden og så bare samle forskellige ting, vi finder i naturen, og vi tager gerne madpakken med.

    Jeg er certificeret idrætsdagplejer (DGI) og nyder at præsentere børnene for en masse motoriske øvelser. Øvelser som er tilpasset efter det enkelte barn. Det kunne for eksempel være finmotorikken, der øves ved at sætte klemmer på en snor, slå efter balloner med en fluesmækker eller kravle rundt på en forhindringsbane.

    Jeg er født i 1978. I 2004 blev jeg gift med Rolf. I 2005 fik vi Victor, og i 2009 fik vi Sean. Vores hjem er røgfrit. Vi bor i et rækkehus i Dyssegårdsparken, og det har vi gjort siden 2006.          Jeg har arbejdet med børn det meste af mit liv.

    Jeg valgte at blive dagplejer, da jeg mener, her er meget nærvær, anerkendelse og kontakt med det enkelte barn, som der skal til for at give børn et godt lærerigt miljø at være i.

    Jeg lægger vægt på at give børnene en så forudsigelig hverdag som mulig, for det giver tryghed for børnene, og når de er trygge, sker den gode læring. F.eks. er børnene så vidt det er muligt med til at dække bord, og vi synger altid en værsgo-sang før maden og afslutter måltiden med en tak-for-mad-sang.

    Klokken 6.30: Døren åbnes. Børn, som ikke har fået morgenmad hjemmefra, tilbydes morgenmad.

    Børnene kommer senest klokken 9, hvis ikke andet er aftalt.

    Klokken 9: Får vi lidt brød, frugt og vand. Skal vi på besøg, går vi hjemmefra cirka klokken 8.45 og spiser formiddagsmad, når vi kommer frem.

    Hele dagen arbejder jeg ud fra en ugeplan, som tager udgangspunkt i min igangværende læreplan.

    Efter formiddagsmaden har vi en lille samling, hvor vi synger, læser eller andet for at få styrket koncentrationen. 

    Cirka klokken 11 spiser vi frokost, hvor jeg følger Dagplejens kostpolitik, som er økologisk, så vidt muligt, sund, alderssvarende og varieret kost, og det skal være sanseligt og lækkert, vand og mælk tilbydes til maden. Jeg serverer altid grøntsager til måltiderne og indimellem får vi også lune retter til frokost.

    Når vi har spist og børnene er gjort soveklar, falder vi til ro med noget afslapningsmusik, inden de bliver lagt ud og sove.

    Når børnene vågner, tilbydes de frugt og brød, og derefter leger vi, til de skal hjem.

     

    Jeg arbejder efter pædagogiske læreplaner. Det er et godt redskab, der sikrer, at jeg får inddraget de 6 læreplanstemaer hver dag. Læreplanstemaerne er: 

    ·         Sociale kompetencer

    ·         Alsidig personlig udvikling

    ·         Kommunikation og sprog

    ·         Krop, sanser og bevægelse

    ·         Natur, udeliv og science

    ·         Kultur, æstetik og fællesskab

    Vi er i PLUS hver 14. dag, og en dag der ruller, og det er godt for jeres barn, for her lærer de at være sammen med en større gruppe børn og flere voksne. Det er også et krav, at vi har et x-besøg hver 14 dag, så børnene lærer de andre børn og dagplejer i min gruppe at kende. Derudover vil der være legeaftaler på naturområder i nærheden.

    En opstart hos mig kan se sådan ud:

    Telefonisk aftaler vi en dag, hvor I kan komme på et besøg. På dette besøg fortæller I mig alt, hvad der er vigtigt om jeres barn. Her hører I om, hvordan en indkøring kan se ud, og vi aftaler også, hvordan den første dag i dagplejen skal foregå.

     

    Som regel vil den første dag foregå således, at I kommer på besøg, og er her et par timer. Inden I går hjem, har vi aftalt, hvordan næste dag skal foregå, så den bliver bedst mulig for barnet.

     

    Efter et par besøg og når barnet er trygt, går I et stykke tid og kommer så igen og henter. Når alle er klar til det, bliver det stille og roligt en hel normal dag for barnet i dagpleje.

    Dagplejen har en kostpolitik og den følger jeg selvfølgelig. Det betyder, at jeg serverer god, økologisk (så vidt det er muligt), sund, alderssvarende og varieret mad for børnene hver dag. Fisk af en eller anden slags, tilbydes mindst 2 gange om ugen.

    Til formiddagsmad får vi ofte nybagte boller. Hertil bliver der serveret frugt/grønt og vand.

    Til frokost får vi enten rugbrødsmadder eller varm mad. Hertil bliver der serveret grønt og mælk.

    Til eftermiddagsmad bliver der serveret forskellige ting. Det kan for eksempel være boller, frugt, yoghurt, koldskål, grød m.m. og vand.

    Til fødselsdage og særlige lejligheder:

    Når et barn har fødselsdag, skal vi selvfølgelig fejre det. Som forældre bestemmer I selv, om jeres barn skal have noget med at dele ud.

    Vi er også meget åbne for at komme hjem på besøg hos jer og fejre fødselsdagen.

    Særlige lejligheder er blandt andet jul, fastelavn og så videre.

    Vi har en hund, Frida, som er fra 2018. Hun er en Cavalier King Charles Spaniel.

    Frida er lukket inde på et værelse, når dagplejen er åben.

    Jeg blev uddannet pædagog, inden jeg startede som dagplejer.

    Jeg deltager løbende i de kurser og temadage som Næstved dagpleje udbyder.

    Hvert andet år får jeg opdateret mit førstehjælpskursus.

    Derudover har jeg.

    DGI - certificeret idrætsdagplejer

    Avnø Naturkursus

    Grundkursus

    Kommunikation

    Samspil og Relationer i det pædagogiske arbejde

    Udsatte og sårbare børn og unge

    Forældresamarbejde i pædagogisk dagtilbud

    Deltaget i forskningsprojektet Barnet i Centrum 2013-2015

    Internt kursus (2018)

    Internt kursus (2015)

    Læreplanskursus

    Babytegn

    Penselmassage

    NemBørn

    Kompetencehjulet

    Sprogklog med ble på

    Ipad

    Et modul af en diplomuddannelse (Tidlig indsats i dagtilbud i de første 1000 levedage for børn i udsatte positioner)

    Musik kursus